PROIECT
DIDACTIC
GRUPA: Mijlocie
TEMA ANUALA: „Cand, cum si de ce se intampla?”
TEMA PROIECTULUI: „Toamana, anotimpul bogatiei”
SUBTEMA:”E toamna iar...”
CATEGORIA DE ACTIVITATE: Cunoaşterea mediului
DENUMIREA ACTIVITĂŢII: Observare
TEMA ACTIVITĂŢII: “Marul si para”
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
- O1 – să recunoască marul si para din mai multe fructe după caracteristicile lor privind: aspectul general, structura, mărimea, culoarea, forma;
- O2 – să denumească şi să descrie părţile componente ale celor două fructe;
- O3 – să sesizeze şi să exerseze posibilităţile sale de cunoaştere prin: văz, pipăit, miros, gust;
- O4 – să enumere câteva reguli de igienă legate de utilizarea în alimentaţie a celor două fructe;
- O5 – să-şi îmbogăţească şi activizeze vocabularul cu cuvintele: seminţe, cotor, neted, lucios, zemos,
MATERIAL DIDACTIC:
DEMONSTRATIV: un mar si o para, coş cu fructe, planşă cu
culesul fructelor, jetoane cu fructe,suc de mere, suc de pere
DISTRIBUTIV: pentru fiecare copil o farfurie cu un mar, o
para, o felie de mar şi o felie de para, şerveţel.
Momentele activităţii
|
Conţinutul activităţii
|
Metode si procedee
|
Material didactic
|
I Organizarea activităţii
|
Pentru asigurarea unei bune desfăşurări a activităţii se vor
lua următoarele măsuri:
|
explicaţia
conversaţia
|
coş cu
fructe
|
II
Desfăşurarea activităţii
Introducerea
în activitate
Anunţarea
temei
Observarea
dirijată
Sinteza
partiala
Sinteza
parţială
Sinteza parţială
Sinteza
finala
III
Încheierea activităţii
|
Introducerea în activitate se va face prin descoperirea
materialului de sub şerveţele.
– Ce aveţi sub şerveţele? (un mar si o para)
– Unde cresc aceste fructe? (in pom, in livada)
– Când se recoltează aceste fructe? (se recoltează toamna)
– Să vină cineva să spună ce fructe am pe masă (mere,
pere, strugure, gutuie, nuci).
Astăzi vom observa marul si para.
1. Aspect exterior
Observaţi
cele două fructe.
– Ce culoare au? (marul poate fi rosu, galben verzui, rosu cu
galben...). Para poate fi verde, galbena, portocalie.
– Ce formă au? (merele în general sunt rotunde,uneori pot fi
alungite in partea de jos). Perele au o formă rotunda -
lunguiaţă.
– Care este mai moale (para sau marul?). Para este mai moale
daca este coapta, marul este mai tare.
– Cum au coaja? (netedă, lucioasă)
– Ce miros au cele două fructe? (miros plăcut de mar sau
para)
Se
face sinteza partiala referitoar la culoare, forma.
Consistenta, miros
Se va
face prin sortarea imaginilor cu fructe şi prin sortarea
fructelor de pe masa educatoarei.
Să vină cineva in fata grupei şi să aleaga jetoanele cu mere
si pere
– Cum le-ai recunoscut? (după formă, mărime şi culoare)
Să vină altcineva în faţa clasei şi să scoata din cos merele
şi perele.
2. Părţile componente
Se vor analiza felia de mar şi si felia de para.
– Ce observaţi la felia de mar? (coaja, miez, seminţe)
– Dar la felia de para? (coaja, miezul, seminţe)
– Ce au la fel (coaja, miezul sau seminţele?)
Puneţi feliile de mar si para pe şerveţelul vostru.
– Ce observaţi? Au umezit servetelul?– Deci sunt
zemoase,nu-i asa?
- Cum sunt aşezate seminţele?
Educatoarea va tăia un mar şi o para pentru a demonstra cum sunt
asezate semintele in camarutele lor, ce forma au, ce culoare si ce
consistenta au.
– Gustaţi puţin din felia de mar si de para. Ce gust au?
(plăcut,dulce- acrişor)
– La ce folosesc seminţele? (la înmulţirea plantei)
Se face sinteza partiala referitor la partile
componente
Se va face prin jocul „Am spus bine, n-am spus bine”.
Educatoarea va face diferite enunţuri şi copiii vor trebui să
confirme sau să infirme cele spuse:
Marul si para au o coajă groasă (nu, au o coajă subţire).
Miezul lor este uscat.(nu, marul si para au miezul zemos).
Marul si para nu au seminte.(au seminte, asezate in camarutele lor
in mijlocul fructului).
3. Mod de întrebuinţare
– Ce facem cu aceste fructe? (le mâncăm)
– Ce trebuie să facem înainte de a le mânca? (să le spălăm)
– Ce se prepară din mere? (compot, gem, dulceata,
prajitura,suc).
– Ce se prepară din pere? (compot, gem, dulceata,
prajitura,suc).
Se va
face prin evidenţierea asemănărilor şi a deosebirilor dintre
cele două fructe
Vor fi antrenaţi copiii să răspundă şi vor fi ajutaţi cu
întrebări: marul si para sunt fructe de toamnă, amândouă au o
coajă subţire ,miez zemos, amândouă au seminţe mici,
luguiete, maronii şi tari asezate in camarute la mijlocul
fructului.
Cele două fructe se mănâncă crude sau preparate în diferite
moduri.
Se vor face aprecieri asupra modului în care au răspuns copiii
şi asupra disciplinei.
Copiii sunt anunţaţi că activitatea a luat sfârşit şi vor
gusta din bulion. Se va merge în sala de mese pentru a face o
salată din ardei şi roşii.
Se va ieşi din sala de clasă intonând cântecul: „Toamna”
A venit pe dealuri toamna
Cu vanturi si ploi.
O primim cu bucurie
Si-i cantam in cor:
Fructe parfumate
Si legume coapte
In dar le primim
Si ii multumim.
Au plecat si pasarele
In stoluri pe sus.
Vanturi, ploaie, nori si ceata
Toamna ne-a adus:
Fructe parfumate
Si legume coapte
In dar le primim
Si ii multumim.
|
conversaţia
conversaţia
explicaţia
observaţia
exercitiul
expunerea
problematizarea
exerciţiul
conversaţia
invăţarea
prin descoperire
jocul
explicaţia
conversaţia
conversaţia
Conversatia
exercitiul
|
Mere si
pere
Mere si
pere
Felii
de mere si pere
|
PROIECT DIDACTIC
GRUPA: mică
DATA:
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: cunoaşterea mediului
TEMA: Cine are un cartonaş potrivit?
TIPUL DE ACTIVITATE: evaluare
FORMA DE REALIZARE: joc didactic
SCOPUL ACTIVITĂŢII: verificarea cunoştinţelor despre flori, fructe şi legume de toamnă, precum şi despre culorile cunoscute anterior; educarea spiritului de observaţie şi a rapidităţii în acţiune;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Să asculte cu atenţie regulile jocului;
Să identifice imaginea de pe jetonul primit;
Să denumească imaginea de pe jeton, categoria căreia îi aparţine (fruct, legumă, floare), precum şi culoarea acesteia;
Să respecte regulile jocului;
Să participe activ şi conştient la activitatea desfăşurată;
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia, jocul, demonstraţia
MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT: pentru fiecare copil câte 2-3 cartonaşe cu fructe, legume, flori de toamnă.
MATERIAL BIBLIOGRAFIC: Programa activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii
DURATA: 15 minute
REGULILE JOCULUI: copiii ridică numai cartonaşul care are elementul corespunzător cerinţei formulate de educatoare. Cel care a ridicat primul cartonaşul va denumi elementul de pe carton şi va preciza culoarea acestuia.
ELEMENTE DE JOC: surpriza, aplauzele, recompensa.
SARCINA DIDACTICĂ: găsirea cartonaşului potrivit cerinţei formulate.
GRUPA: mică
DATA:
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: cunoaşterea mediului
TEMA: Cine are un cartonaş potrivit?
TIPUL DE ACTIVITATE: evaluare
FORMA DE REALIZARE: joc didactic
SCOPUL ACTIVITĂŢII: verificarea cunoştinţelor despre flori, fructe şi legume de toamnă, precum şi despre culorile cunoscute anterior; educarea spiritului de observaţie şi a rapidităţii în acţiune;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Să asculte cu atenţie regulile jocului;
Să identifice imaginea de pe jetonul primit;
Să denumească imaginea de pe jeton, categoria căreia îi aparţine (fruct, legumă, floare), precum şi culoarea acesteia;
Să respecte regulile jocului;
Să participe activ şi conştient la activitatea desfăşurată;
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia, jocul, demonstraţia
MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT: pentru fiecare copil câte 2-3 cartonaşe cu fructe, legume, flori de toamnă.
MATERIAL BIBLIOGRAFIC: Programa activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii
DURATA: 15 minute
REGULILE JOCULUI: copiii ridică numai cartonaşul care are elementul corespunzător cerinţei formulate de educatoare. Cel care a ridicat primul cartonaşul va denumi elementul de pe carton şi va preciza culoarea acestuia.
ELEMENTE DE JOC: surpriza, aplauzele, recompensa.
SARCINA DIDACTICĂ: găsirea cartonaşului potrivit cerinţei formulate.
DEMERS DIDACTIC
EVENIMENTUL DIDACTIC
|
CONŢINUTUL ŞTIINŢIFIC
|
STRATEGIA DIDACTICĂ
|
EVALUARE
INSTRUMENTE ŞI INDICATORI
|
Moment organizatoric
|
Pregătirea materialului necesar
activităţii. Aşezarea scăunelelor şi a măsuţelor în formă
de careu. Se împart copiilor câte 2-3 cartonaşe cu fructe,
legume, flori de culori diferite, dar cunoscute de copii.
|
-frontal
-jetoane cu flori, fructe,
legume;
|
Observarea comportamentului
copiilor.
|
Captarea atenţiei
|
Surpriza va fi un ursuleţ: Moş
Martin care se pregăteşte pentru iarnă şi care a strâns multe
fructe şi legume şi care vrea să ştie dacă şi copiii cunosc
fructele, legumele şi florile strânse de el.
|
- conversaţia
|
|
Reactualizarea structurilor
anterioare
|
Discut cu copiii despre anotimpul
toamna, caracteristicile acestuia şi muncile specifice.
|
-conversaţia
|
Chestionar
Analiza răspunsurilor.
|
Anunţarea temei şi a
obiectivelor
|
Anunţ tema jocului: Cine are un
cartonaş potrivit?, obiectivele activităţii şi regulile
jocului în termeni accesibili copiilor.
|
Conversaţia, explicaţia
|
|
Dirijarea învăţării
|
Se va
desfăşura jocul de probă pentru a vedea dacă copiii au înţeles
regulile jocului. Jocul se va desfăşura în felul următor: Eu
voi exprima o cerinţă simplă: „Ursuleţul Moş Martin doreşte
să pună la el în vază tufănele. Cine are cartonaşul
potrivit?” Copiii vor căuta printre cartonaşele lor, iar cei
care au o imagine reprezentând o tufănică, indiferent de
culoare o vor ridica şi va răspunde cine a ridicat primul
cartonaşul. Acesta va preciza ce este tufănica şi ce culoare
are. Jocul continuă cu formularea altor cerinţe: ”Ursuleţul
vrea să facă un compot de mere. Cine are un cartonaş potrivit?”
sau „Ursuleţul vrea să facă o supă de roşii. Cine are un
cartonaş potrivit?”
Jocul va continua cu alte fructe
şi legume.
|
-jocul
-exerciţiul
-frontal şi individual
|
Chestionare
Aprecieri verbale.
|
Evaluare
|
Voi cere copiilor să ridice
cartonaşele care au desenate pe ele mere roşii, sau struguri
verzi, sau pere galbene, sau ardei verzi, etc.
|
-conversaţia
|
Chestionar oral
|
Încheierea activităţii
|
La final Ursuleţul Moş Martin
va face aprecieri generale şi individuale şi va împărţi drept
recompensă copiilor câte o felie de măr strânsă de el pentru
iarnă.
|
conversaţia
|
Aprecieri verbale
|
PROIECT DE ACTIVITATE
EDUCATOARE:
GRAD.
GRUPA
MICA
CATEGORIA
ACTIVITATII: EDUCAREA LIMBAJULUI
TEMA:
SCUFITA ROSIE
TIPUL
ACTIVITATII: PREDARE
MIJLOC
DE REALIZARE: POVESTIRE
DURATA
:15-20 MIN
Obiective de referinta
-Formarea deprinderii de a
asculta o poveste accesibila varstei si temei de studiu;
-Consolidarea deprinderilor de a
formula raspunsuri corecte la intrebarile educatoarei;
-Dezvoltarea unor emotii si
sentimente pozitive de bunatate, intrajutorare si curaj;
-Educarea copiilor in spiritul
asculatarii parintilor si accentuarea consecintelor neascultarii.
Obiective operationale
-Sa asculte cu atentie
continutul povestii;
-Sa raspunda la intrebarile
adresate de catre educatoare utilizand propozitii clare si corecte
din punct de vedere gramatical;
-Sa exprime prin cuvinte starile
emotionale provocate de intamplarile povestirii.
Strategii
didactice
Metode
si procedee: conversatia, expunerea, explicatia, povestirea;
Mijloace
didactice:
- planse;
- carte povesti;
- papusi;
Forme
si metode de evaluare:
- evaluare curenta;
- chestionare orala;
- aprecieri verbale;
Forme
de organizare:
- frontal;
- individual;
Nr.Crt.
|
EVENIMENTUL
DIDACTIC/ETAPELE ACTIVITATII
|
CONTINUT
|
STRATEGII
DIDACTICE
|
EVALUARE
|
1.
|
Moment organizatoric
|
Se
asigua conditiile optime pentru realizarea activitatii (aerisirea
salii de grupa, aranjarea mobilierului in semicerc)
Intrarea oragnizata a copiilor in
sala de grupa.
|
||
2.
|
Captarea atentiei
|
Voi
prezenta copiilor o papusa -SCUFITA ROSIE- si le voi spune ca ea a
venit in vizita la gradinita noastra pentru a asculta o poveste.
|
Conversatia
Explicatia
|
Aprecieri verbale
|
3.
|
Anuntarea temei
|
Povestea
se numeste “Scufita Rosie”
Copii vor repeta titlul povestii
de 2-3 ori pentru a-l retine.
|
||
4.
|
Desfasurarea
activitatii
|
Povestea
va fi expusa cu mare atentie la inflexiunile vocii, in functie de
personajele din poveste.
Apoi se
vor prezenta pe rand plansele care ilustreaza momentele principale
din poveste.
Se vor explica cuvintele si
expresiile noi, daca va fi nevoie
|
Expunerea
Povestirea
Observatia
Explicatia
|
|
5.
|
Consolidarea
cunostiintelor
|
Se va incerca repovestirea cu
ajutorul planselor.
|
Conversatia
|
Aprecieri verbale
individuale
|
6.
|
Feed-back
|
Copii vor ordona plansele,
amestecate anterior, intr-o succesiune logica, isi vor exprima
sentimentele fata de intamplarile din poveste
|
Problematizarea
|
Aprecieri individuale
|
7.
|
Incheierea
activitatii
|
Ii voi intreba pe copii de cine
le-a placut mai mult in poveste si de ce le-a placut acel
personaj.Se vor face aprecieri verbale asupra implicarii copiilor
in activitate, globale si individuale.
|
Aprecieri verbale
Buline rosii
|
PROIECT
DIDACTIC
DATA:
GRUPA: mică
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: educarea limbajului
TEMA: România de Ion Bănuţă
TIPUL DE ACTIVITATE: însuşire de noi cunoştinţe
FORMA DE REALIZARE: memorizare
SCOPUL: dezvoltarea şi activizarea vocabularului; însuşirea unor
cuvinte şi expresii noi, precum şi formarea şi dezvoltarea unor
sentimente morale, patriotice;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
- Să asculte cu atenţie poezia;
- Să reţină, pe cât posibil, versurile poeziei;
- Să reţină unele cuvinte şi expresii noi, întâlnite în poezie: dor, izvor;
- Să precizeze însemnătatea zilei de 1 Decembrie;
- Să participe cu interes la activitatea desfăşurată;
- Să adopte o poziţie corectă pe scăunele în timpul activităţii;
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia, demonstraţia,
exerciţiul.
MATERIAL DIDACTIC: planşă cu harta ţării (conturul acesteia)
DURATA: 15 minute
MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
- Programa activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii,
EVENIMENTUL
DIDACTIC
|
CONŢINUTUL
ŞTIINŢIFIC
|
STRATEGIA
DIDACTICĂ
|
EVALUARE
INSTRUMENTE
ŞI INDICATORI
|
MOMENT
ORGANIZATORIC
|
Se
va aşeza mobilierul în formă de semicerc. Panoul va fi în faţa
copiilor şi pe el voi afişa o planşă ce reprezintă conturul
ţării şi drapelul.
|
-frontal
-panou,
planşa cu conturul ţării şi cea cu drapelul tricolor
|
|
CAPTAREA
ATENŢIEI
|
Voi
descoperi imaginile de la panou şi voi discuta cu copiii despre
acestea.
|
-conversaţia
-frontal
-imaginile
|
Evaluarea
răspunsurilor.
|
REACTUALIZAREA
CUNOŞTINŢELOR
|
Se
va discuta despre însemnătatea zilei de 1 Decembrie, numele
ţării noastre şi culorile ce compun drapelul României.
|
-conversaţia
-frontal
şi individual;
|
Chestionar
Analiza
răspunsurilor.
|
ANUNŢAREA
TEMEI
|
Le
voi spune copiilor că vom învăţa o poezie despre ţara
noastră: România de Ion Bănuţă, şi le prezint obiectivele
operaţionale în termeni accesibili lor. Voi verifica însuşirea
titlului prin solicitare a 2-3 copii care să repete acest titlu.
|
-conversaţia, explicaţia
-frontal
|
Observarea
comportamentului.
|
PREZENTAREA
OPTIMĂ A CONŢINUTULUI
|
Voi recita poezia model:
România
De Ion Bănuţă
Ţara mea de soare
Albă, mândră floare
Mult mă duce dorul
Unde-aud izvorul.
Şi izvoru-mi spune
Din timpuri străbune:
România-i stea, inimă,
lalea,
Va fi-n veci a mea!
Voi
repeta poezia de 2-3 ori insistând pe explicarea cuvintelor şi
expresiilor noi.
|
-explicaţia
-frontal
|
Observarea
comportamentului
|
DIRIJAREA
ÎNVĂŢĂRII
|
Voi
recita primul fragment al poeziei şi voi solicita, pe rând, 2-3
copii care să o repete cu mine. Apoi voi recita primul şi al
doilea fragment, împreună cu 2-3 copii, până când poezia va
fi cât de cât memorată.
|
-conversaţia, exerciţiul
-frontal
şi individual
|
Analiza
răspunsurilor şi a intonaţiei.
|
OBŢINEREA
PERFORMANŢEI
|
Se
va cere unui preşcolar să repete el singur poezia dacă poate şi
se va fixa încă o dată titlul acesteia.
|
-conversaţia, exerciţiul
individual
şi frontal
|
Analiza
răspunsurilor.
|
ÎNCHEIEREA
ACTIVITĂŢII
|
Se
vor face aprecieri generale şi individuale privind modul de
participare la activitate
|
-conversaţia
-frontal
|
Evaluare
finală.
|
PROIECT
DIDACTIC
GRUPA
MICĂ
EDUCATOARE
:
GRĂDINIŢA:
CATEGORIA
ACTIVITĂŢII :Educarea Limbajului
MIJLOC
DE REALIZARE :povestire
TEMA
:Căsuţa din oală
SCOPUL
ACTIVITĂŢII :-cultivarea sensibilităţii artistice prin audierea
unor creaţii în proza specifice vârstei ;dezvoltarea unor procese
psihice ca :gândirea ,atenţia ,memoria
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE :
-să
asculte cu atenţie povestea
-să
urmărească linia poveştii concomitent cu acţiunea personajelor
-să
participe afectiv la desfăşurarea acţiunii
-să
demonstreze înţelegerea textului denumind câteva din personajele
poveştii
-să-şi
dezvolte sentimente de prietenie ,colaborare ,toleranţa faţă de
colegi
STRATEGIA DIDACTICĂ :
METODE
ŞI PROCEDEE :explicaţia ,conversaţia ,povestirea
MIJLOACE
DE ÎNVĂŢĂMÂNT :textul povestirii ,personaje –păpuşi
FORMA
DE ORGANIZARE :frontal şi individual
LOCUL
DE DESFĂŞURARE :sala de grupă
EVALUARE
:finală
DURATA :15 minute
ETAPELE
ACTIVITĂŢII
|
CONŢINUTUL
INSTRUCTIV EDUCATIV
|
STRATEGII
DIDACTICE
|
EVALUARE
|
I.
MOMENT ORGANIZATORIC
|
Voi
aranja mobilierul în formă de semicerc şi voi introduce copiii
în sala de grupă
|
||
II.CAPTAREA
ATENŢIEI
|
Voi
aduce în sala de grupă o păpuşă –Zâna Zânelor din ,,Ţara
Poveştilor’’
|
||
III.REACTUALIZAREA
CUNOŞTIINŢELOR
|
,,Zâna
Zorilor’’ poartă o discuţie cu copiii despre poveştile
învăţate de copii în activităţile anterioare .
|
Conversaţia
|
|
IV.ANUNŢAREA
TEMEI
|
Astăzi
vom învăţa o nouă poveste ,,Căsuţa din oală’’
|
Conversaţia
|
|
V
.DIRIJAREA ÎNVĂŢĂRII
|
Copiii
ascultă cu atenţie povestirea ,urmăresc acţiunea personajelor
–păpuşi şi participă afectiv la fiecare moment al acţiuni
Voi expune cât mai expresiv conţinutul poveştii folosind
intonaţia de rigoare Voi întreba copiii despre
titlul povestirii prezentate ,voi cere să denumească personajele
povestirii . Voi evidenţia
sentimentul de prietenie ,colaborare şi toleranţă dintre
personajele povestirii .
|
Povestirea
Conversaţia
|
Evaluez
promtitudinea şi corectitudinea răspunsurilor
|
VI.
ÎNCHEIEREA ACTIVITĂŢII
|
Voi
face aprecieri generale felicitându-i pe cei care au dat
răspunsuri corecte . ,,ZÂNA ZORILOR’’ va împărţi
recompense . Copiii rămân să se joace cu
personajele –păpuşi
|
Evaluez
răspunsurile
date
|
PROIECT
DIDACTIC
Educatoare:
Activitatea:
Educarea limbajului
Tema: Primavara
Forma de activitate:
memorizare
Tipul activităţii : Formare
de deprinderi
Scopul activităţii:
-Formarea deprinderii de a memora voluntar şi logic
versurile poeziei;
-Îmbogăţirea reprezentărilor despre primavera şi a
vocabularului activ cu noi cuvinte şi expresii
-Formarea expresivităţii limbajului prin recitarea
nuanţată;
Obiective operaţionale:
Pe
parcursul şi la sfârşitul activităţii, copiii vor fi capabili:
-Să perceapă unele caracteristici ale primaverii pe
baza sugestivă a imaginilor artistice ale versurilor;
-Să memoreze logic versurile;
-Să recite corect şi expresiv (ton, pauze, gesturi) ;
Metode şi procedee:
-Explicaţia
-Demonstraţia
-Conversaţia
-Exerciţiul
Materiale didactice:
-Plansa cu primavera
-Macheta cu primavera
-jetoane
Evenimente
didactice
|
Conţinutul
stiinţific
|
Strategii
didactice
|
Evaluare
|
Organizarea
activităţii
|
Se asigură
climatul de lucru: organizarea spaţiului de lucru, aerisirea
sălii, pregătirea materialelor necesare.
|
Organizarea
frontală a copiilor pentru descoperirea machetei
|
|
Captarea
atenţiei
|
Se
cercetează cu copiii machetasi se observa plansa. Se percep
materialele.Voi purat cu copiii o scurta convorbire despre
anotimpul Primavara, vom analiza impreuna machete si plansa.
|
Observarea
spontană
Conversaţia
|
Joc-
exerciţiu de identificare a obiectelor .
|
Enunţarea
obiectivelor şi temei activităţii
|
Astazi vom
invata o poezie care se numeste PRIMAVARA.
|
||
Familiarizarea
cu conţinutul poeziei
|
Se
afişează tabloul care ilustrează conţinutul poeziei.Vom
descrie pe rand continutul plansei.
Se
lecturează poezia.
Se recită
nuanţat poezia în faţa copiilor.
|
Lectura
explicaţia
Demonstraţia
|
|
Dirijarea
învăţării
Obţinerea performanţei.
Incheierea
activitatii
|
Se
memorează poezia pe fragmente logice, fiecare fragment fiind
reluat în legătură logică cu cel următor.Se invata poezia pe
strofe:prima strofa, a doua strofa ,iar apoi se recita ambele
strofe.
Se
exerseaza memorarea
poeziei
individual cu fiecare copil, antrenând ceilalţi copii să ajute
dacă ne încurcăm.
Cine
reuşeşte să recite frumos şi clar primeşte un ghiocel, prima
floare care infloreste primavara. Copiii sunt încurajaţi
şi apreciaţi într-un climat de bucurie şi de stimulare a
efortului depus de fiecare.
Se
fac aprecieri generale si individuale asupra felului cum s-a
desfasurat activitatea.
|
Algoritmul
|
Copiii
primesc recompense
|
PROIECT DIDACTIC
Grădiniţa:
Institutor:
Grupa: Mică
Domeniul experienţial: Domeniul
estetic şi creativ (DEC)
Tema de studiu: Când
/ cum şi de ce se întâmplă?
Tema săptămânii:
Toamna – aspecte
Tema activităţii:
Frunze de toamnă
Categoria de activitate:
Activitate practică
Mijloc de realizare:
Lipire
Scop:
S1 –
formarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor lucrări;
S2
– stimularea creativităţii prin arte plastice.
Obiective operaţionale:
O1
– să analizeze şi să descrie frunzele cu părţile componente;
O2
– să observe culorile frunzelor;
O3
– să precizeze culorile frunzelor corect;
O4
– să folosească hârtie creponată în culori adecvate pentru
realizarea corectă a lucrărilor;
O5
– să folosească corect uneltele de lucru;
O6
– să păstreze curăţenia la locul de lucru;
O7
– să respecte conturul frunzei, lipind bucăţelele de hârtie in
interiorul conturului;
O8
– să participe cu interes la activitate.
Strategii didactice:
Metode şi procedee:
conversaţia, conversaţia euristică, explicaţia, exerciţiul,
munca independentă, discuţia colectivă
Mijloace didactice:
imagini ilustrând anotimpul toamna, zâna Toamna, materiale
naturale: frunze uscate şi colorate de toamnă, fişă de lucru
(frunza de toamnă), lipici, hârtie creponată de diverse culori,
şerveţele umede.
Bibliografie:
- Metodica predării activităţilor instructiv –
educative în grădiniţa de copii
MOMENTELE
ACTIVITĂŢII
|
CONŢINUTUL
ACTIVITĂŢII
|
STRATEGII
DIDACTICE
|
EVALUARE
|
1.
Moment organizatoric
|
Se
amenajează grupa cu materiale din natură necesare bunei
desfăşurării activităţii.
|
||
2.
Reactualizarea cunoştinţelor anterior dobândite
|
Copiii
participă activitate, urmând o discuţie despre aspectele
caracteristice toamnei: temperatură, evenimente din natură,
reacţia animalelor, a plantelor la scăderea temperaturii.
|
Observaţia
Conversaţia
Discuţia colectivă
|
Se urmăreşte
corectitudinea răspunsurilor.
|
3.
Captarea atenţiei
|
Copiii ascultă o poveste care scoate în
evidenţă paleta largă de culori în care se îmbracă natura.
În
grupă sunt expuse imaginile care ilustrează conţinutul imagini
din natură în anotimpul toamna.
|
Povestirea
Conversaţia
|
Urmăresc cu atenţie
explicaţiile date
|
4.
Anunţarea temei şi a obiectivelor
|
Se poartă o discuţie cu copiii referitoare la culorile
costumului, la podoabele Toamnei şi la conţinutul coşului adus
de ea, anunţându-se astfel tema activităţii.
|
Conversaţia
|
Urmăresc cu atenţie
explicaţiile date
|
5.
Prezentarea optimă a conţinutului
|
Se prezintă copiilor sarcinile specifice
activităţii.
Copiii
intuiesc materialele necesare pentru realizarea activităţii,
ascultă cerinţele educatoarei şi sarcinile ce trebuie
îndeplinite; fiecare copil se aşează şi observă materialele.
|
Conversaţia
Explicaţia
|
Urmăresc cu atenţie
explicaţiile date
|
6.
Obţinerea performanţelor
|
Copiii, folosindu-se de lipici solid şi de hârtie creponată,
rezolvă fişa de lucru individuală, urmând indicaţiile
educatoarei şi nedepăşind conturul frunzei.
|
Demonstraţia
Explicaţia
Munca individuală
|
Se urmăreşte
executarea corectă a sarcinilor de lucru
|
7.
Evaluarea performanţelor
|
Zâna Toamnă apreciază activitatea desfăşurată de copii şi
le dă drept recompensă ecusoane în culorile toamnei.
Lucrările vor face obiectul unei expoziţii dedicate Zânei
Toamna
|
Conversaţia
Discuţia colectivă
|
Se analizează şi se
apreciază activitatea copiilor
|
8.
Încheierea activităţii
|
Aşezaţi în semicerc, copiii cântă cântece despre toamnă şi
recită poezii pentru a-i mulţumi Zânei Toamnă pentru darurile
primite.
|
PROIECT
DIDACTIC
Data:
Grupa:
mica- mijlocie
Gradinita:
Educatoare:
Domeniul
:
Estetic şi Creativ
Categoria
de activitate:
Educaţie artistico-plasticǎ
Tema:,,
Barca
pe valuri”
Forma
de realizare:
picturǎ
Tipul:
consolidare de priceperi şi deprinderi
Scopul
activitatii:
Consolidarea deprinderii tehnice de a realiza o lucrare prin tehnica
picturii cu o temă dată.
Obiective
operationale:
-
sǎ denumeascǎ materialele şi instrumentele de lucru puse la
dispoziţie (coli de hârtie, acuarele, pensule, şervetele, pahare
cu apǎ);
-
să spună ce culori trebuie folosite pentru realizarea lucrării
-
sǎ realizeze lucrarea utilizând corect tehnica picturii,
respectând cerinţele;
-
sǎ aplice corect culoarea cu pensula, pe suprafaţa datǎ,
respectând indicaţiile primite;
-sǎ-si
dezvolte încrederea în forţele proprii şi sǎ manifeste
stabilitate şi perseverenţǎ în activitate;
-să
se dezvolte gustul estetic şi creativ al copiilor;
-
sǎ-şi exprime opinia faţǎ de lucrarea proprie şi a colegilor,
motivându-şi pǎrerea.
Strategii
didactice:
a)Metode
si procedee:
-
conversaţia
-
explicaţia
-demonstraţia
-
exerciţiul
-
munca individuala
-turul
galeriei
b)Materiale
didactice:
-
plansa model,coli pe care este conturat modelul, acuarele, pahare cu
apǎ, şerveţele, fond muzical.
c)Forma
de organizare: frontal,
individual
Resurse
umane ,temporale si bibliografice:
- Umane:educatoarea şi copiii din grupă.
- Temporale: 20 -25 minute
- Bibliografice:
„Programa
acivitǎţilor instructiv- educative în grǎdinţa de
copii”
Desfǎşurarea
activitǎţii
Nr.
crt.
|
SECVENŢELE
ACTIVITĂŢII
|
CONŢINUTUL
ŞTIINTIFIC
|
STRATEGII
DIDACTICE
|
EVALUARE
instrumente şi indicatori
|
1.
|
Moment
organizatoric
|
Voi asigura
condţiile optime pentru buna desfǎşurare a activitǎţii:
|
Observarea
comporta-mentului copiilor
|
|
2.
|
Captarea
atenţiei
|
Se
va purta o scurtǎ discuţie despre mijloacele de transport pe apa
pe care le cunosc copii.
|
Conversatia
|
Evaluare
oralǎ
|
3.
|
Anuntarea
temei si a obiectivelor
|
Astazi
la activitate noi vom picta cu ajutorul pensulelor,barca
pe valuri.
Voi repeta tema activitǎţii cu 2-3 copii pentru fixarea ei.
|
Conversatia
|
Observarea
comporta-mentului copiilor
|
4.
|
Dirijarea
invatarii
Intuirea
materialului
Prezentarea si
analiza plansei model
Explicarea si
demonstrarea etapelor de lucru
|
Voi
cere copiilor sǎ denumeascǎ materialele de lucru de pe măsuţele
lor.
Se prezinta si se
analizeaza plansa model.
-Ce
vedeţi pe această planşă?
-Ce culori
am folosit?
Explic
şi demonstrez modul de lucru:fiecare are o coala alba pe care
este conturata o barca cu un marinar in ea; mai intai trebuie sa
pictati barca, apoi copilul, cainele si la sfarsit valurile marii.
-
Trebuie sa aveti mare grija cand veti aplica culoarea, sǎ lucraţi
frumos şi ordonat ,sǎ
nu puneţi prea multǎ apǎ sau sǎ murdǎriţi foaia pentru cǎ
nu va mai fi la fel de frumoasǎ lucrarea.
|
Observatia
Conversatia
coli albe
pe care au conturata barca,
pensule,
acuarele,
pahare cu apa,
servetele
plansa model
Explicatia Demonstratia
Conversatia
|
Evaluare oralǎ
|
5.
|
Executarea
temei de cǎtre copii
|
Voi
realiza cu copiii câteva exerciţii
de încǎlzire a muşchilor mici ai
mâinilor:„închidem
şi deschidem pumnii”, „ învârtim morişca”, „batem
palmele sus”, ”cântăm la pian”, etc.
Urez copiilor
„Spor la lucru!” dupǎ care se va trece la realizarea temei de
cǎtre copii.(pe fond muzical)
Voi
supraveghea îndeaproape activitatea copiilor, voi trece pe rând
pe la fiecare copil şi voi da explicaţii suplimentare şi
ajutorul necesar, acolo unde este nevoie.
|
Munca individuala
Fond muzical
|
Stimulare verbala
Analiza
lucrarilor
|
6.
|
Analiza
lucrarilor
|
O
voi face prin aprecieri verbale privind modul de realizare al
temei.
Vor
fi antrenaţi şi copiii în analiza lucrǎrilor proprii şi ale
colegilor.
Cei
care au lucrat corect, frumos şi ordonat vor fi aplaudaţi.
|
Conversatia
|
Evaluare prin
expoziţie
Aprecieri verbale
Autoevaluare
|
7.
|
Încheierea
activitatii
|
Voi face aprecieri
asupra comportamentului copiilor pe parcursul activitǎţii.
|
Conversati
Recompense
|
Aprecieri verbale
|
PROIECT
DE ACTIVITATE
DATA:
GRĂDINIŢA :
EDUCATOARE:
GRUPA : Mijlocie
ACTIVITĂŢI PE
DOMENII EXPERIENŢIALE : Domeniul estetic şi creativ
TEMA ANUALĂ:
Cine sunt / suntem ?
SUBTEMA :”
Corpul uman”
TEMA: Fetiţa şi
băiatul
TIPUL ACTIVITĂŢII
: Formare de priceperi şi deprinderi
FORMA DE REALIZARE
:pictură
SCOPUL ACTIVITĂŢII
: Formarea unor priceperi şi deprinderi specifice picturii.
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
O1-să denumească
obiectele pe care le vor utiliza pentru realizarea lucrării;
O2- să reproducă
etapele pe care le vor strabate pentru realizarea lucrării ;
O3- să respecte tema
propusă in realizarea lucrarii ;
O4- să exprime
impresii estetice şi artistice cu privire la lucrările colegilor;
O5- să fie capabil
să-şi autoevalueze lucrarea în funcţie de criteriile de evaluare
enunţate.
METODE ŞI PROCEDEE
: Conversaţia , explicaţia , demonstraţia , exerciţiul ,
lucrul individual , analiza, turul galeriei.
MIJLOACE DE
ÎNVĂŢAMÂNT : acuarele , pensule , recipiente cu apă ,
jetoane cu fetiţe şi băieţi , şerveţele ,fişe, stimulente.
DURATA : 20-25
minute
BIBLIOGRAFIE :
- Curriculum pentru invatamantul prescolar (3-6/7ani )- 2009;
DEMERSUL
DIDACTIC
Evenimentul didactic
|
Conţinutul ştiinţific
|
Strategii didactice
|
Evaluare
|
|
1.Moment organizatoric
|
Crearea
cadrului specific şi a condiţiilor optime stabilirii climatului
afectiv educativ al activitatii. Pregătirea materialului didactic
necesar desfaşurarii activităţii instructiv- educative.
|
Observaţia
|
Observarea comportamentului
copiilor
|
|
2.Captarea atenţiei
|
Momentul captării atenţiei se
realizează prin folosirea unor jetoane pe care sunt reprezentaţi
diferiţi membri ai familiei pe care copiii trebuie să îi
recunoască ( mama , tata , fratele , sora , bunicul , bunica
etc). Vor fi intrebaţi din câţi membri este alcatuită familia
lor , dacă au fraţi sau surori şi să descrie un membru al
familiei din punct de vedere fizic.
|
Conversaţia
|
Observarea comportamentului
copiilor
|
|
3.Anunţarea temei şi a
obiectivelor
|
După intuirea materialului
primit pe măsuţe, copiii vor fi anunţaţi că la Educaţie
plastică vor picta Fetiţa şi Băiatul.
|
Conversatia
Explicatia
|
||
4.Dirijarea învăţării
|
Explicarea şi demonstrarea tehnicii de lucru
Fixarea tehnicii de lucru
Educatoarea
va fixa cu ajutorul unui copil tehnica de lucru.
Realizarea
lucrării de către copii
Pe
parcursul lucrului, educatoarea îi va supraveghea pe copii şi
îi va îndruma pe cei care îi cer ajutorul.
De
asemenea, educatoarea are grijă ca în timpul lucrului copiii să
aibă o poziţie corespunzătoare, le asigură un fond sonor
adecvat.
Analiza
lucrărilor realizate
După ce fiecare copil şi-a
finalizat pictura, vor fi afişate şi apreciate prin metoda turul
galeriei.
|
Conversatia
Explicatia
Demonstraţia
Exerciţiul
Turul
galeriei
|
Observarea comportamentului nonverbal
Aprecierea individuală a
executării tehnicii de lucru
Observarea comportamentului copiilor pe timpul lucrului
|
|
6.Evaluarea performanţei
|
Educatoarea analizează împreună
cu copiii corectitudinea cu care s-au realizat picturile şi în
ce măsură s-au respectat criteriile de evaluare.
|
Conversaţia
|
Aprecieri asupra lucrărilor
|
|
7. Încheierea activităţii
|
Copiii vor interpreta un cântecel
şi vor primi stimulente.
|
Conversaţia
|
Aprecieri pozitive
|
PROIECT
DIDACTIC
DATA:
GRADINITA:
GRUPA:
mica
EDUCATOARE:
CATEGORIA
DE ACTIVITATE: Educarea limbajului
TEMA:
„Ridichea uriasa”
TIPUL
DE ACTIVITATE: transmitere si insusire de noi cunostinte
Forma
de realizare:
povestirea educatoarei
SCOPUL
ACTIVITATII:
Consolidarea
deprinderii de a asculta cu atentie continutul unui text literar
apartinand literaturii pentru copii, „ Ridichea uriasa”;
Receptionarea mesajului transmis de textul literar.
OBIECTIVE
OPERATIONALE:
O1
- sa asculte cu atentie povestirea educatoarei pentru a sesiza
succesiunea
momentelor
actiunii si mesajul transmis prin textul literar;
O2
- sa expuna cu ajutorul imaginilor si al intrebarilor principalele
momente
ale
povestirii;
O3
- sa raspunda la intrebarile adresate de catre educatoare utilizand
propozitii
clare si corecte din punct de vedere gramatical;
O4
- sa cunoasca succesiunea momentelor povestirii si sa aseze siluetele
in
ordinea
logica ceruta de firul narativ;
O5
- sa inteleaga mesajul transmis de textul literar;
METODE
SI PROCEDEE:
M1
– conversatia
M2
– observatia
M3
– explicatia
M4
– povestirea
MATERIAL
DIDACTIC FOLOSIT:
m1
– „ridiche uriasa” confectionata din material textil
m2
– imagini reprezentand momentele principale ale povestirii
(scene
din poveste)
m3
– macheta
m4
– siluete cu personajele din poveste(ridichea, mosul, baba,
nepotica,
catelul, pisica, soricelul)
m5
– recompense (medalioane sub forma de ridiche)
DURATA
ACTIVITATII: 10- 15 minute
MATERIAL
BIBLIOGRAFIC:
•
Programa
acivitatilor instructiv- educative in gradinita de copii
DESFASURAREA
ACTIVITATII
Nr.
crt.
|
EVENIMENTUL
DIDACTIC
|
CONTINUTUL
STIINTIFIC
|
STRATEGII
DIDACTICE
|
EVALUARE
(
instrumente si indicatori)
|
1.
|
Moment
organizatoric
|
Voi
asigura conditiile optime pentru buna desfasurare a activitatii:
|
||
2.
|
Captarea
atentiei
|
Voi
prezenta sub forma de surpiza o „ridiche uriasa”.
|
m1
M1
M2
|
Observarea
comporta-mentului copiilor.
Evaluare
orala a raspunsurilor date de copii
|
3.
|
Enuntarea
temei si a obiectivelor
|
-
Dragi copii, eu stiu povestea acestei ridichi si azi o sa v-o spun
si voua. Povestea se numeste chiar „Ridichea uriasa”.
Voi
repeta titlul povestii cu 2-3 copii pentru fixare.
-
Trebuie sa ascultati cu mare atentie aceasta poveste ca sa o stiti
povesti si voi parintilor, bunicilor sau fratilor vostri.
|
M1
M2
|
|
4.
|
Prezentarea
optima a continutului
|
Voi
expune povestea clar, accesibil si expresiv pentru a putea trezi
emotii si pentru a asigura motivatia invatarii.
Expresivitatea
expunerii o voi realiza prin modelarea vocii, schimbarea ritmului
vorbirii pe parcursul expunerii, pauze logice, psihologice si
dramaticale, accentuari si scaderi ale intensitatii vocii,
repetitii, mimica si gestica.
|
M4
M1
|
Observarea
comporta-mentului copiilor.
O1
O5
O2
Evaluare
orala
O3
O4
|
5.
|
Obtinerea
performantei
|
Cu
ajutorul intrebarilor copiii vor expune continutul povestirii
conform planului principal de idei redate prin imagini.
1.
Primavara, mosul sadeste legume.
2.
Mosul gaseste ridichea uriasa, vrea sa o duca acasa la familia
lui, dar nu reuseste sa o scoata din pamant.
3.
Mosul o cheama pe baba sa il ajute sa scoata ridichea, dar ei nu
reusesc.
4.
Baba o cheama pe fata lor sa ii ajute sa scoata ridichea, dar nu
reusesc.
5.
Fata il cheama pe catel sa ii ajute sa scoata ridichea, dar nici
asa nu reusesc.
6.
Catelul o cheama pe pisica sa ii ajute, dar degeaba vine si
pisicuta ca tot nu reusesc sa scoata ridichea cea uriasa din
pamant.
7.
Pisicuta il cheama pe soricel sa ii ajute sa scoata ridichea
uriasa din pamant si ca prin minune aceasta iese.
Se
va insista pe mesajul educativ al povestii „ Unde-s multi
puterea creste”.
|
||
6.
|
Asigurarea
retentiei si a transferului
|
Este
reamintit titlul povestii si mesajul transmis de aceasta.
|
M1
|
Evaluare
orala
|
7.
|
Evaluarea
|
Copiilor
li se va cere sa aranjeze siluetele pe o macheta in ordinea pe
care o cere cursul povestii. Copii vor fi ajutati cu intrebari de
genul: „- Pe cine a chemat mosul sa-l ajute sa scoata ridichea
uriasa din pamant? (-Pe baba.) – Cine va sta in spatele mosului?
( -In spatele mosului va sta baba.)
Voi
face aprecieri colective si individuale cu privire la modul de
participare al copiilor la activitate, asupra modului cum au
raspuns intrebarilor adresate si au rezolvat sarcinile didactice.
|
m3
m4
|
Psihomotorie
Afectiv
participativa
Actional-practica
Aprecieri
verbale
|
8.
|
Incheierea
activitatii
|
Voi
face aprecieri asupra comportamentului copiilor pe parcursul
activitatii.
In
final voi recompensa copiii cu medalioane cu ridichi.
|
m5
|
Recompensa
|
PROIECT DIDACTIC
DATA:
GRADINITA:
GRUPA:
mica
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA:
Activitate artistico-plastica
TEMA:
„Ridichea”
TIPUL
DE ACTIVITATE: consolidare de priceperi si deprinderi
Forma
de realizare:
dactilopictura
SCOPUL
ACTIVITATII:
Consolidarea
deprinderii tehnice de a realiza o lucrare ( ridichea) prin tehnica
dactilopicturii;Educarea spiritului de ordine si al acuratetii in
realizarea lucarii.
OBIECTIVE
OPERATIONALE:
O1
- sa denumeasca materialele si instrumentele de lucru puse la
dispozitie
(hartie,
acuarele, servetel, pahar cu apa);
O2
- sa realizeze lucrarea utilizand tehnica dactilopicturii;
O3
- sa aplice corect culoarea cu degetul aratator pe suprafata data,
respectand
indicatiile primite;
O3
- sa-si dezvolte increderea in fortele proprii si sa manifeste
stabilitate si
perseverenta
in activitate;
O4
– sa-si exprime opinia fata de lucrarea proprie si a colegilor,
motivandu-si
parerea.
METODE
SI PROCEDEE:
M1
–conversatia
M2
– explicatia
M3–
demonstratia
M4–
exercitiul
M5
– munca independenta
MATERIAL
DIDACTIC FOLOSIT:
–
modelul
educatoarei
–
material
de lucru pentru copii: hartie pe a carei suprafete
este
trasat conturul unei ridichi, acuarele, pahare cu apa si
servetele
–
recompense
DURATA
ACTIVITATII: 10- 15 minute
DESFASURAREA
ACTIVITATII
Nr.
crt.
|
EVENIMENTUL
DIDACTIC
|
CONTINUTUL
STIINTIFIC
|
STRATEGII
DIDACTICE
|
EVALUARE
(
instrumente si indicatori)
|
1.
|
Moment
organizatoric
|
Voi
asigura conditiile optime pentru buna desfasurare a activitatii:
|
Observarea
comporta-mentului copiilor
|
|
2.
|
Captarea
atentiei
|
„Zana
Primavara” va veni in vizita si vom purta o scurta discutie
despre anotimpul primavara si caracteristicile acestuia cat si
despre legumele specifice. Se reamintesc activitatile derulate
anterior.
|
M1
M2
|
Evaluare
orala
|
3.
|
Enuntarea
temei si a obiectivelor
|
-
Azi la activitate noi vom picta cu ajutorul degetelor „ridichea”.
Voi
repeta tema activitatii cu 2-3 copii pentru fixarea ei.
|
M2
|
Observarea
comporta-mentului copiilor
|
4.
|
Prezentarea
continutului si dirijarea invatarii
|
Voi
cere copiilor sa denumeasca ustensilele de lucru de pe mese.
Voi
prezenta copiilor modelul realizat de mine insistand asupra
tehnicilor de lucru si ordinea efectuarii lor.
Explic
si demonstrez modul de lucru: mai intai pun degetul aratator in
apa, dupa care il pun in culoarea rosie cu care voi dactilopicta
ridichea, partea de jos care are culoarea rosie. Dupa ce am pictat
toata ridichea, imi curat degetul de culoarea rosie, il introduc
putin in apa, dupa care il pun in culoarea verde si o sa pictez
frunzele.
-
Trebuie sa aveti mare grija cand veti aplica culoarea, sa nu
depasiti conturul de la ridiche si sa nu puneti prea multa apa sau
sa murdariti foaia pentru ca nu va mai fi la fel de frumoasa
lucrarea.
|
M1
m2
m1
M2
M3
|
Evaluare
orala
O1
|
5.
|
Obtinerea
performantei
|
Voi
realiza cu copiii cateva exercitii de incalzire a muschilor mici
ai mainilor vom canta cantecelul „M-a trimis boierul”, dupa
care „inchidem si deschidem pumnii”, „ invartim morisca”,
„batem palmele sus”, etc.
Urez
copiilor „Spor la lucru!” dupa care se va trece la realizarea
temei de catre copii.
Voi
supraveghea indeaproape activitatea copiilor, voi trece pe rand pe
la fiecare copil si voi da explicatii suplimentare acolo unde este
nevoie.
|
M4
|
Stimulare
verbala
Analiza
actiunilor
O2
O3
O4
|
6.
|
Retentia
|
Voi
cere copiilor sa explice tehnicile de lucru si materialele pe care
le-au folosit pentru realizarea temei.
|
M1
M2
|
Aprecieri
verbale
|
7.
|
Evaluarea
performantei
|
O
voi face prin aprecieri verbale privind modul de realizare al
temei.
Vom
expune lucrarile, copiii vor fi antrenati in analiza lucrarilor
proprii si ale colegilor.
Cei
care au lucrat corect, frumos si ordonat vor fi aplaudati.
|
M1
|
Evaluare
prin expozitie
Aprecieri
verbale
O5
|
8.
|
Incheierea
activitatii
|
Voi
face aprecieri asupra comportamentului copiilor pe parcursul
activitatii.
Copiii
vor fi recompensati cu buline rosii.
|
M1
M3
|
Recompensa
|
Proiect
de activitate
GRÃDINIŢA:
EDUCATOARE:
GRUPA:
mică
ACTIVITATEA: Cunoaşterea
mediului
TEMA: - “Steagul tricolor”-
observare
TIPUL ACTIVITÃŢII:
predare-învãţare
SCOPUL: Dezvoltarea capacităţii
de cunoaştere şi înţelegere a mediului înconjurător,
precum şi stimularea
curiozităţii pentru investigarea acestuia; familiarizarea copiilor
cu unele elemente ale mediului social; dezvoltarea proceselor
psihice; îmbogăţirea vocabularului; educarea dragostei pentru
ţară.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1- sã reţină cuvintele noi:
steag, flamură, lance;
O2- sã enumere colorile
componente ale steagului ţării;
O3- să-şi însuşească
semnificaţia fiecărei culori a steagului;
O4- sã se
exprime utilizând un limnaj adecvat;
O5–sã manifeste interes
pentru activitate;
STATEGIA DIDACTICÃ:
MIJLOACE DE ÎNVÃŢÃMANT:
diverse planşe înfãţişând steagul ţării, harta ţării..
Durata:
15 min
DEMERS DIDACTIC
Evenimentul
didactic
|
Conţinutul
ştiinţific
|
Strategii
didactice
|
Evaluare
|
1.Moment
organizatoric
|
Mobilierul va fi aranjat sub
formă de semicerc.
Materialul didactic va fi
expus pe un panou în faţa semicercului.
Introducerea copiilor în sala
de grupă cântând un cântecel.
|
||
2.Captarea
atenţiei
|
Se
va face prin intrarea unui personaj surpriză care ne va aduce
steagul ţării
|
Conversaţia
|
Observarea
comportamentului copiilor
|
3.Anunţarea
temei
şi a obiectivelor
|
“Astăzi
copii ne vom juca cu acest steag şi îl vom observa cu atenţie
pentru a afla multe lucruri noi”.
|
Conversaţia
Explicaţia
|
Conversaţia
Explicaţia
|
5.Dirijarea
învăţării
|
Voi purta cu copiii o discuţie
referitoare la ţara noastră şi la oraşul nostru natal.
Pe baza unei planşe şi a
steagului adus de personajul surpriză vom analiza alcãtuirea
steagului ţării noastre (flamură, hampă sau lance).
De
asemenea voi pune accent pe semnificaţia fiecărei culori a
stegului (culoarea albastră simbolizează aerul, blândeţea,
frumuseţea, cea galbenă simbolizează bogăţia ţării, holdele
de grâu iar culoarea roşie semnifică jertfa eroilor,
îndrăzneala, generozitatea).
|
Conversaţia
Observaţia
|
Aprecierea
copiilor
Stimularea
interesului
|
5.Obţinerea
performanţei
|
Se va realiza prin întrebãri
ce vizeazã activitatea desfãşuratã
Voi
cere copiilor să realizeze un steag din figuri geometrice
(dreptunghiuri) roşii, galbene şi albastre.
|
Problematizarea
Conversaţia
|
Munca
independentã
Conversaţia
|
8.Încheierea
activitãtii
|
Se
fac aprecieri individuale şi colective asupra modului cum s-au
comportat copiii la activitate
|
Aprecieri
generale asupra modului de desfăşurare a activităţii
|
PROIECT DIDACTIC
Educatoare:
Grupa:
mijlocie
Grădiniţa
Tema
de studiu: Când, cum şi de ce se intampla?
Tema
proiectului: Toamna
Tema
saptamanii: Hora legumelor vesele
Domeniul
de activitate: DS (matematică)
Subiectul
activitatii: Morcovul
Mijloc
de realizare: observare
Scopul
activitatii: Dezvoltarea capacităţii de
cunoaştere şi înţelegere a mediului înconjurător, precum şi
stimularea curiozităţii pentru investigarea acestuia
Obiective
operationale:
- să cunoască
denumirea legumei;
- să înţeleagă şi să folosească noţiunea de „legumă”;
- să recunoască părţile componente ale morcovului;
- să înţeleagă reguli de igienă referitoare la consumarea acestei legume.
Metode
şi procedee: conversaţia, observaţia,
demonstraţia
Mijloace
de învăţământ: coşuleţul cu legume de
toamnă
Forma
de organizare: frontală
Durata:
15-20 minute
DESFASURAREA ACTIVITATII
EVENIMENT
DIDACTIC
|
CONŢINUT
ŞTIINŢIFIC
|
STRATEGII
DIDACTICE
|
EVALUARE
|
1.
Momentul
organizatoric
|
Pregătirea
sălii de grupă pentru începera activităţii (aerisirea,
aranjarea mobilierului şi a materialelor necesare)
|
||
2.
Captarea atenţiei
|
De
dimineată, în drum spre grădiniţă, m-am întâlnit cu Zâna
Toamnă care mi-a dat să vă aduc un coş cu legume
|
-explicaţia;
-conversaţia;
|
Observarea
şi aprecierea comporta-mentului şi răspunsuri-lor
|
3.
Reactualizarea cunoştinţelor
|
Voi
purta o scurta convorbire cu copiii despre anotimpul toamna şi
despre legume (care sunt acestea , ce stiu despre ele)
|
-conversaţia;
-explicaţia;
|
Participă
cu plăcere la activitate
|
4.
Anunţarea temei
|
Astăzi
vom observa morcovul. Vom vedea care sunt părţile lui
componente, ce culoare şi ce gust are şi la ce se foloseşte
|
-conversaţia;
-
explicaţia;
|
|
5.Dirijarea
învăţării
|
Le
voi arăta copiilor un morcov şi vom vorbi despre părţile
componente. Le voi spune că rădăcina este sub formă de ţăruş
şi este înfiptă foarte bine în pământ, are tulpină din care
pronerc frunzele.
Vom
observa şi vom pipăi fiecare parte componentă a morcovului şi
vom vom discuta pe baza celor constatate. Se va fce o secţiune
prin mijlocul morcovului pentru a vedea cum arată şi în
interior.
La
morcov se mănâncă rădăcina care este foarte bogată în
vitamine. El se consumă atât în stare crudă, cât şi preparat
în diverse mâncăruri.
Voi
tăia bucăţele de morcov pe care o să le oferc copiilor să
mânânce pentru a simţi si gustul .
Vom
discuta despre modul în care consumâm morcovul, despre normele
de igienă, dar şi despre cum se îngrijeşte această plantă
pentru a ajunge la maturitate.
|
Expunerea
Conversaţia
Explicaţia
|
Observarea
şi discutarea celor constatate
Implicarea în activitate
|
6.
Asigurarea feed-back-ului
|
Vom juca un joc. Copiii vor
avea ca sarcină să completeze propoziţiile începute de mine:
Morvovul este o legumă de
....(toamnă).
El are
culoarea...(portocalie).
Frunzele morcovului sunt de
culoare...(verde).
La
morcov mâncăm...(rădăcina).
Morcovul
are multe...(vitamine).
|
-conversaţia
|
Raspunsurile
copiilor
|
7.
Încheierea activităţii
|
Voi
face aprecieri asupra comportamentului copiilor pe parcursul
activităţii.
|
-conversaţia;
|
-aprecieri verbale;
|
PROIECT
DIDACTIC
Educatoare:
Grupa: Mijlocie
Categoria activitatii:
Cunoasterea mediului
Mijloc de realizare:
Observare
Tema: "Ghiocelul"
Tipul activitatii:
Dobandirea de cunostiinte
Scop: Familiarizarea
copiilor cu caracteristicile florii, modul de viata,foloasele pe care
le aduce in viata oamenilor.
Obiective operationale:
a) cognitive:
-sa recunoasca
ghiocelul,partile componente si caracteristicile fiecarei parti;
-sa
cunoasca modul cum creste si traieste planta
b) afective:
-sa iubeasca si sa
ingrijeasca florile;
c)
psiho-motorii:- sa se deplaseze la panou;
Tehnici de instruire:
Observatia, explicatia, conversatia, exercitiul, surpriza.
Mijloace de invatamant:
cosulet cu ghiocei,imagini cu flori de primavara,joc puzzle.
Durata: 20 minute
Forma de organizare :
frontal si individual
Nr.
Crt.
|
Evenimentul
didactic
|
Continutul
stiintific
|
Strategia
didactica
|
Evaluare
indicatori
|
1.
|
Momentul
organizatoric
|
Organizarea
colectivului de copii, pregatirea
conditiilor optime pentru desfasurarea activitatii
|
Observatia
directa
|
|
2.
|
Captarea
atentiei
si reactualizarea cunostintelor
|
Trezesc
interesul copiilor printr-o surpriza: isi face aparitia Zana
Florilor
care
aduce un cosulet cu
ghiocei
si poarta un scurt dialog cu copiii despre
anotimpul primavara.
|
Surpriza
Conversatia
|
Urmaresc
reactia copiilor
|
3.
|
Anuntarea
temei si a obiectivelor
|
Astazi,
copii, vom observa "Ghiocelul"
|
||
4.
|
Dirijarea
invatarii
|
Iau
din cosuletul zanei un ghiocel, il prezint
copiilor
si analizez cu acestia, pe rand, partile
componente
ale plantei
si
rolul fiecarei parti
in
viata ei.
-radacina:
firoasa,extrage din pamant hrana(sarurile minerale) si apa.Este
utila plantei si pentru
fixarea
acesteia in pamant.
-bulbul
sau tulpina
subterana,
ii foloseste plantei pentru depozitarea hranei. Ea este
camara plantei.
-
tulpina: conduce apa si sarurile minerale spre frunza.
-frunzele
pregatesc hrana si are rol de bucatarie pentru planta.
La
capatul tulpinei firave obseram floarea de ghioce care seamana cu
un clopotel alb.
|
Observatia
Explicatia
Conversatia
|
Stimulez
raspunsurile copiilor
|
5.
|
Asigurarea
retentiei si a transferului de cunostinte
|
Se
desfasoara cu copiii jocul :"Completeaza ce
lipseste". Se prezinta copiilor
imaginea fragmentata a ghiocelului. Copiii trebuie sa aseze
corespunzator fiecare
componenta
si sa spuna tot ce stie despre ea.
|
Observatia
Conversatia
Exercitiul
Problematizarea
|
Stimulez
si completez raspunsurile copiilor
|
6.
|
Incheierea
activitatii
|
Se
fac aprecieri generale si individuale asupra mo dului cum
au raspuns si s-au comportat copiii. Se paraseste sala de
grupa cantand cantecul: "Ghiocelul"
"Floare
alba ghiocel
Esti
frumos si mititel.
Tu
vestesti in toata tara Primavara, primavara"
|
Interpretarea
cantecului
|
Orala
aprecieri
|
Proiect didactic
Activitatea:
Cunoasterea mediului
Grupa :pregatitoare
Tema:
Pisica
Forma
de realizare: Observare experiment
Scop: Aprofundarea
cunostintelor despre animale domestice prin valorificarea experientei
personale a copiilor
Educarea atitudinii
active de a ocroti si ingriji animalele
Obiective
operationale:
O1 : Sa
recunaosca si sa denumeasca corect partile componente ale corpului
O2 : Sa
evidentieze functiile de baza ale fiecarei parti componente
O3 :
Sa precizeze insusirile caracteristice : (vede bine si noaptea,
miroase si aude de la distanta, merge usor fara zgomot, “ toarce “,
sta la panda, este jucausa)
O4 : Sa
aprecieze importanta ingrijirii animalelor, in viata omului
O5 : Sa exprime
verbal cele observate si sesizate in experiment, intr-un limbaj
corect si coerent
Metode si procedee :
Observarea, experimentul, conversatia euristica, explicatia, elemente
de problematizare
Mijloace de
invatamant : Pisica (vie), un motocel, clopotel, lapte, carne,
peste
Durata 30-35 minute
Momentele
activitatii
|
Continutul
intructiv educativ
|
Strategii
didactice
|
Moment
organizatoric
Introducerea in
activitate
Captarea atentiei
Anuntarea temei
Desfasurarea
activitatii
Asigurarea
feed-backului
Incheierea
activitatii
|
Crearea
conditiior igienice ; Aranjarea scaunelelor in semicerc ;
Dispunerea meselor sub forma d careu deschis ;
Se
va face printr-o scurta convorbire
Pisica este adusa
in mijlocul semicercului
Astazi,
vom vorbi despre unul din animalele domestice pe care le
ingrijeste omul si anume despre pisica
Ma voi folosi de
un clopotel pentru a scoate in evidenta auzul fin al pisicii
Se va pune lapte
intr-o farfurie apoi o bucata de carne. Se va preciza ca pentru a
bea laptele, pisica foloseste limba, iar carnea o rupe cu dintii
ascutiti.
Copiii vor
mangaia trunchiul pisicii.
Gatul leaga capul
de trunchi care are forma ovala. Trunchiul se
termina cu o coada subtire si lunga. Pisica va fi lasata sa se
joace cu motocelul
Pisica are patru
labute terminate cu ghiare cu care zgarie. Ea calca usor, fara
zgomot, deoarece in partea de jos a labelor are niste pernite moi.
Iarna
sta in casa la caldura si toarce, este sireata si uneori fura. Isi
spala si isi ingrijeste puii, fiind curata. Pisica naste pui si se
numesc pisoi.
Activitate
independenta pe fise de lucru individuale
Aprecieri
privind realizare obiectivelor
|
Conversatia
Observarea
independenta
Observarea
dirijata
Converatia
euristica
Experimentul
Conversatia
Observarea
dirijata
Experimentul
Explicatia
Experimentul
Conversatia
Problematizarea
|
PROIECT DIDACTIC
Educatoare:
Grupa:mare
Categoria
activitatii: Cunoaşterea mediului
Tema:
- “Cainele”-observare
Tipul
activitatii: predare-învaţare
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
-cognitive:
O1-sa-şi însuşeasca cuvintele noi:credincios,paza
O2-sa
recunoasca parţile componente ale corpului cainelui;
O3-
sa precizeze regulile de igiena ce trebuie respectate în contactul
cu animalele domestice;
-psiho-motorii:
O4- sa manuiasca cu atenţie materialul didactic;
-afective:
O5–sa manifeste interes pentru activitate şi dragoste pentru
animale
Metode
si procedee:
conversaţia
, explicaţia , comparaţia, problematizarea, observare.
Mijloace
de invatamant:
diverse
planşe înfaţişend caini,un catel viu ,fişe didactice
reprezentand un caine.
Desfasurarea
activitatii:
Momentele
activitaţii
|
Activitatea
educatoarei
|
Activitatea
copiilor
|
Obiective
|
Metode
procedee
|
1.Moment
organizatoric
|
-aerisirea
salii de grupa
-asezarea
scaunelelor in forma de careu deschis
pregatirea
materialului didactic;
intrarea
copiilor în sala de grupa.
|
|||
2.Captarea
atenţiei
|
-o
scurta ghicitoare al carei raspuns va fi “cainele”
E
prieten credincios
Dca-i
dai roade un os
|
-copiii
raspund
|
conversaţia
|
|
3Reactualizarea
cunoştinţelor
4.Anunţarea
temei,a
obiectivelor
|
-o
scurta discutie cu privire la animalele domestice
-astazi
vom învaţa cateva lucruri despre caine
|
-copiii
raspund la intrebari
-copiii
asculta
|
-conversaţia
explicaţia
|
|
5.Dirijarea
învaţarii
|
-pe
baza unei planşe şi a cainelui vom analiza alcatuirea corpului
animalului:cainele are corpul format din cap, trunchi member
superioare si member inferioare.La cap are doi ochi, doua urechi
El are mirosul foarte dezvoltat,atât ziua cât şi noaptea
auzul
fin,la cel mai mic zgomot ciuleste urechile în direcţia din care
vine acesta.Are corpul acoperit cu blana.
Cainele
este un animal carnivor,dar se hraneşte şi cu
alte alimente:paine, lapte,etc.
Este
un animal de paza si este cel mai bun prieten al omului.El latra
ori de cate ori intra cineva strain in curtea omului.
-se
vor discuta regulile de igiena şi comportament atunci când
intram în contact cu animalele domestice
|
-observa
analizeaza
-copiii
asculta
-raspund
la întrebari,asculta explicaţiile
-copiii
raspund
|
O2
O2
O2
O2
O1
O3
O4
O5
|
Conversaţia
Observaţia
Explicaţia
Conversaţia
problematizarea
conversaţia,
explicaţia
conversaţia
problemati-zarea
explicaţia
|
5.Obţinerea
performanţei
6.Incheierea
activitatii
|
Copiii
rezolva fisele
-sa
incercuiasca animalele domestice,sa coloreze cainele.
-se
fac aprecieri individuale şi colective asupra modului cum s-au
comportat copiii la activitate
|
O2
O1
O2
O3
O5
|
munca
independentã
conversaţia
|
|
-copiii
parasesc sala de grupa cantand ”Azi Grivei e manios...”
|
PROIECT DIDACTIC
Educatoare:
Grupa:
mica
Categoria de
activitate:Cunoasterea mediului
Tema: “Ce stim
despre animalele domestice?”
Tipul de
activitate: consolidare si evaluare
Forma de
realizare: convorbire
Scopul
activitatii:
Dezvoltarea capacitatii de a face
generalizari corecte, de a face legaturi intre datele percepute si
cunostintele anterioare; educarea unui comportament corect fata de
animalele domestice;dezvoltarea proceselor psihice; stimularea
curiozitatii, a intereselor de cunoastere fata de lumea
inconjuratoare.
Obiective
operationale:
a)cognitive:
- sa cunoasca partile componente ale corpului unui animal domestic;
- sa descrie fiecare parte componenta a corpului si sa cunoasca importanta fiecarui organ in viata animalului;
- sa numere ochii, urechile,piciorele;
- sa cunoasca mediul de viata, hrana, adapost;
- sa cunoasca foloasele aduse omului;
- sa realizeze corect sarcina din fisa.
b)psiho-
motorii:
- coordonarea oculo-motorie si psiho- motrica.
c)afective:
- cultivarea atasamentului fata de animalele domestice.
Metode si
procedee: auditia,observatia,conversatia, explicatia,ghicirea.
Material
didactic:planse, machete, siluete, casetofon, fise de evaluare.
Material
bibliografic:
-
Programa activitatilor instructiv- educative in gradinita de copii –
Durata: 15`
Nr.
Crt.
|
Evenimentul
didactic
|
Continutul
stiintific
|
Strategii
didactice
|
Evaluare
(instrumente si indicatori)
|
I.
|
Captarea
atentiei
|
Ascultati
cu atentie si spuneti ce ati auzit la casetofon!
Se
prezinta o plansa cu animale domestice.
- Ce
observati pe aceasta plansa?
|
Auditia
Observatia
|
|
II.
|
Reactualizarea
cunostintelor
|
- Priviti cu atentie tabloul.
- Ce animale domestice observati?
- Unde traiesc aceste animale?
- Cum se numesc animalele care traiesc pe
langa casa omului?
- Cine are grija de ele?
|
Observatia
Conversatia
|
|
III.
|
Anuntarea
temei si enuntarea obiectivelor
|
|
Explicatia
|
|
IV.
|
Dirijarea
procesului de invatare
|
|
Conversatia
Conversatia
|
|
Nr.
Crt.
|
Evenimentul
didactic
|
Continutul
stiintific
|
Strategii
didactice
|
Evaluare
(instrumente si indicatori)
|
Sinteza partiala:se va realiza cu ajutorul
unei ghicitori.
„Alba, neagra, pestrioara,
Sforaie in mustacioara,
Dar cand simte un soricel,
Top! Il prinde sprintenel.”
(pisica)
|
Ghicirea
Conversatia
Conversatia
|
|||
V.
|
Evaluarea
|
- Despre ce animale am vorbit astazi la
cunoasterea mediului?
Se
dau copiilor fise de evaluare.
|
Conversatia
Exercitiul
|
„Coloreaza
animalele domestice”
|
VI.
|
Incheierea
activitatii
|
Voi
face aprecieri generale asupra desfasurarii activitatii si asupra
modului de comportare al copiilor.
Copiii ies
din sala de grupa cantand cantecul “Masa buna”.
|
Explicatia
|
Cantecul “Masa buna”
|
PROIECT DIDACTIC
GRUPA: mică
DATA:
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: cunoaşterea
mediului
TEMA: Cine are un cartonaş
potrivit?
TIPUL DE ACTIVITATE: evaluare
FORMA DE REALIZARE: joc
didactic
SCOPUL ACTIVITĂŢII:
verificarea cunoştinţelor despre flori, fructe şi legume de
toamnă, precum şi despre culorile cunoscute anterior; educarea
spiritului de observaţie şi a rapidităţii în acţiune;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
- Să asculte cu atenţie regulile jocului;
- Să identifice imaginea de pe jetonul primit;
- Să denumească imaginea de pe jeton, categoria căreia îi aparţine (fruct, legumă, floare), precum şi culoarea acesteia;
- Să respecte regulile jocului;
- Să participe activ şi conştient la activitatea desfăşurată;
METODE ŞI PROCEDEE:
conversaţia, explicaţia, jocul, demonstraţia
MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT:
pentru fiecare copil câte 2-3 cartonaşe cu fructe, legume, flori de
toamnă.
DURATA: 15 minute
REGULILE JOCULUI: copiii
ridică numai cartonaşul care are elementul corespunzător cerinţei
formulate de educatoare. Cel care a ridicat primul cartonaşul va
denumi elementul de pe carton şi va preciza culoarea acestuia.
ELEMENTE DE JOC: surpriza,
aplauzele, recompensa.
SARCINA DIDACTICĂ:
găsirea cartonaşului potrivit cerinţei formulate.
EVENIMENTUL
DIDACTIC
|
CONŢINUTUL
ŞTIINŢIFIC
|
STRATEGIA
DIDACTICĂ
|
EVALUARE
INSTRUMENTE
ŞI INDICATORI
|
Moment
organizatoric
|
Pregătirea
materialului necesar activităţii. Aşezarea scăunelelor şi a
măsuţelor în formă de careu. Se împart copiilor câte 2-3
cartonaşe cu fructe, legume, flori de culori diferite, dar
cunoscute de copii.
|
-frontal
-jetoane
cu flori, fructe, legume;
|
Observarea
comportamentului copiilor.
|
Captarea
atenţiei
|
Surpriza
va fi un ursuleţ: Moş Martin care se pregăteşte pentru iarnă
şi care a strâns multe fructe şi legume şi care vrea să ştie
dacă şi copiii cunosc fructele, legumele şi florile strânse de
el.
|
-
conversaţia
|
|
Reactualizarea
structurilor anterioare
|
Discut
cu copiii despre anotimpul toamna, caracteristicile acestuia şi
muncile specifice.
|
-conversaţia
|
Chestionar
Analiza
răspunsurilor.
|
Anunţarea
temei şi a obiectivelor
|
Anunţ
tema jocului: Cine are un cartonaş potrivit?, obiectivele
activităţii şi regulile jocului în termeni accesibili
copiilor.
|
Conversaţia,
explicaţia
|
|
Dirijarea
învăţării
|
Se va desfăşura jocul de
probă pentru a vedea dacă copiii au înţeles regulile jocului.
Jocul se va desfăşura în felul următor: Eu voi exprima o
cerinţă simplă: „Ursuleţul Moş Martin doreşte să pună la
el în vază tufănele. Cine are cartonaşul potrivit?” Copiii
vor căuta printre cartonaşele lor, iar cei care au o imagine
reprezentând o tufănică, indiferent de culoare o vor ridica şi
va răspunde cine a ridicat primul cartonaşul. Acesta va preciza
ce este tufănica şi ce culoare are. Jocul continuă cu
formularea altor cerinţe: ”Ursuleţul vrea să facă un compot
de mere. Cine are un cartonaş potrivit?” sau „Ursuleţul vrea
să facă o supă de roşii. Cine are un cartonaş potrivit?”
Jocul
va continua cu alte fructe şi legume.
|
-jocul
-exerciţiul
-frontal
şi individual
|
Chestionare
Aprecieri
verbale.
|
Evaluare
|
Voi
cere copiilor să ridice cartonaşele care au desenate pe ele mere
roşii, sau struguri verzi, sau pere galbene, sau ardei verzi,
etc.
|
-conversaţia
|
Chestionar
oral
|
Încheierea
activităţii
|
La
final Ursuleţul Moş Martin va face aprecieri generale şi
individuale şi va împărţi drept recompensă copiilor câte o
felie de măr strânsă de el pentru iarnă.
|
conversaţia
|
Aprecieri
verbale
|
Categoria de activitate:Educarea Limbajului
Denumirea Activitatii:Memorizare
Tipul Activitatii:Formare de priceperi si deprinderi
Tema:Toamna de Demostenie Botez
Scop:-dezvoltarea memoriei logice
-formarea si dezvoltarea unei exprimari orale corecte din punct de vedere fonetic,lexical si gramatical
Obiective Operationale:
- sa memoreze logic si constient poezia,pe baza modelului educatoarei si
a unor ilustratii;
-sa-si insuseasca sensul urmatoarelor cuvinte:"zori,roade,panere"
-sa recite corect poezia
Metode si procedee:
-explicatia
-conversatia
-recitarea model de catre educatoare
-exercitiul
Material Didactic:
-ilustratia adegvata temei poeziei
-papusa "Zana Toamna"
Educatoare:Florea Georgeta
DESFASURAREA ACTIVITATII
Moment Organizatoric:
Strategii didactice:se asigura conditiile optime pentru o mai buna desfasurare a activitatii:aerisirea salii de grupa,pregatirea materialului
didactic,aranjarea scaunelelor in semicerc
Captarea atentiei: Continut stiintific:Aparitia papusii "Zana Toamna"
Strategii didactice:Se prezinta papusa Zana Toamna,care doreste sa-i invete pe
copii o poezie despre toamna.Ea vine cu o surpriza:un tablou
de toamna
Anuntarea temei si a obiectivelor:Voi anunta copiilor titlul poeziei
Familiarizarea copiilor cu continutul poeziei: Se poarta o scurta conversatie
despre anotimpul toamna:aspectele ei,despre fructele si
legumele care se coc in acest anotimp,
Cuvintele noi aparute in poezie.
Strategii didactice:Se va recita poezia model,apoi pe baza ilustratiilor se va
explica continutul de idei si cuvintele noi.
Dirijarea invatarii:"Toamna"de Demostenie Botez
Strategii didactice:Poezia va fi memorata pe unitati.Se va repeta prima strofa
cu 2-3 copii,dupa care se va trece la urmatoarea strofa,care
va fi repetata impreuna cu prima.
Consolidarea invatarii:
Strategii didactice:Se propune jocul contina si tu in care copii numiti vor recita
poezia de unde a ramas copilul propus anterior.(recitare in
lant)
Incheierea activitatii:Se va vace aprecieri asupra modului in care copii au
raspuns la activitate si au invatat poezia.Se vor oferi
recompense.
PROIECT DIDACTIC
DATA:
GRADINITA:
GRUPA: mica
EDUCATOARE: Florea Georgeta
ACTIVITATEA: Activitate artistico-plastica
TEMA: „Ridichea”
TIPUL DE ACTIVITATE: consolidare de priceperi si deprinderi
Forma de realizare: dactilopictura
SCOPUL ACTIVITATII:Consolidarea deprinderii tehnice de a realiza o lucrare ( ridichea) prin tehnica dactilopicturii;Educarea spiritului de ordine si al acuratetii in realizarea lucarii.
GRADINITA:
GRUPA: mica
EDUCATOARE: Florea Georgeta
ACTIVITATEA: Activitate artistico-plastica
TEMA: „Ridichea”
TIPUL DE ACTIVITATE: consolidare de priceperi si deprinderi
Forma de realizare: dactilopictura
SCOPUL ACTIVITATII:Consolidarea deprinderii tehnice de a realiza o lucrare ( ridichea) prin tehnica dactilopicturii;Educarea spiritului de ordine si al acuratetii in realizarea lucarii.
OBIECTIVE OPERATIONALE:
O1 - sa denumeasca materialele si instrumentele de lucru puse la dispozitie
(hartie, acuarele, servetel, pahar cu apa);
O2 - sa realizeze lucrarea utilizand tehnica dactilopicturii;
O3 - sa aplice corect culoarea cu degetul aratator pe suprafata data,
respectand indicatiile primite;
O3 - sa-si dezvolte increderea in fortele proprii si sa manifeste stabilitate si
perseverenta in activitate;
O4 – sa-si exprime opinia fata de lucrarea proprie si a colegilor, motivandu-si
parerea.
O1 - sa denumeasca materialele si instrumentele de lucru puse la dispozitie
(hartie, acuarele, servetel, pahar cu apa);
O2 - sa realizeze lucrarea utilizand tehnica dactilopicturii;
O3 - sa aplice corect culoarea cu degetul aratator pe suprafata data,
respectand indicatiile primite;
O3 - sa-si dezvolte increderea in fortele proprii si sa manifeste stabilitate si
perseverenta in activitate;
O4 – sa-si exprime opinia fata de lucrarea proprie si a colegilor, motivandu-si
parerea.
METODE SI PROCEDEE:
–conversatia
– explicatia
– demonstratia
– exercitiul
– munca independenta
–conversatia
– explicatia
– demonstratia
– exercitiul
– munca independenta
MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT:
m1 – modelul educatoarei
m2 – material de lucru pentru copii: hartie pe a carei suprafete
este trasat conturul unei ridichi, acuarele, pahare cu apa si
servetele
m3 – recompense
m2 – material de lucru pentru copii: hartie pe a carei suprafete
este trasat conturul unei ridichi, acuarele, pahare cu apa si
servetele
m3 – recompense
DURATA ACTIVITATII: 10- 15 minute
DESFASURAREA ACTIVITATII
Moment organizatoric:
Voi asigura conditiile optime pentru buna desfasurare a activitatii:
-aerisirea salii de grupa;
-aranjarea mobilierului si distribuirea materialului didactic;
-intrarea ordonata a copiilor in sala de grupa.
-aranjarea mobilierului si distribuirea materialului didactic;
-intrarea ordonata a copiilor in sala de grupa.
Captarea atentiei:
„Zana Legumelor” va veni in vizita si vom purta o scurta discutie despre anotimpul primavara si caracteristicile acestuia cat si despre legumele specifice. Se reamintesc activitatile derulate anterior.
Enuntarea temei si a obiectivelor:
Azi la activitata noastra vom picta cu ajutorul degetelor „ridichea”.
Voi repeta tema activitatii cu 2-3 copii pentru fixarea ei.
Voi repeta tema activitatii cu 2-3 copii pentru fixarea ei.
Prezentarea continutului si dirijarea invatarii:
Voi cere copiilor sa denumeasca ustensilele de lucru de pe mese.
Voi prezenta copiilor modelul realizat de mine insistand asupra tehnicilor de lucru si ordinea efectuarii lor.
Explic si demonstrez modul de lucru: mai intai pun degetul aratator in apa, dupa care il pun in culoarea rosie cu care voi dactilopicta ridichea, partea de jos care are culoarea rosie. Dupa ce am pictat toata ridichea, imi curat degetul de culoarea rosie, il introduc putin in apa, dupa care il pun in culoarea verde si o sa pictez frunzele.
- Trebuie sa aveti mare grija cand veti aplica culoarea, sa nu depasiti conturul de la ridiche si sa nu puneti prea multa apa sau sa murdariti foaia pentru ca nu va mai fi la fel de frumoasa lucrarea.
Voi prezenta copiilor modelul realizat de mine insistand asupra tehnicilor de lucru si ordinea efectuarii lor.
Explic si demonstrez modul de lucru: mai intai pun degetul aratator in apa, dupa care il pun in culoarea rosie cu care voi dactilopicta ridichea, partea de jos care are culoarea rosie. Dupa ce am pictat toata ridichea, imi curat degetul de culoarea rosie, il introduc putin in apa, dupa care il pun in culoarea verde si o sa pictez frunzele.
- Trebuie sa aveti mare grija cand veti aplica culoarea, sa nu depasiti conturul de la ridiche si sa nu puneti prea multa apa sau sa murdariti foaia pentru ca nu va mai fi la fel de frumoasa lucrarea.
Obtinerea performantei:
Voi realiza cu copiii cateva exercitii de incalzire a muschilor mici ai mainilor: vom canta cantecelul „M-a trimis boierul”, dupa care „inchidem si deschidem pumnii”, „ invartim morisca”, „batem palmele sus”, etc.
Urez copiilor „Spor la lucru!” dupa care se va trece la realizarea temei de catre copii.
Voi supraveghea indeaproape activitatea copiilor, voi trece pe rand pe la fiecare copil si voi da explicatii suplimentare acolo unde este nevoie.
Retentia :
Urez copiilor „Spor la lucru!” dupa care se va trece la realizarea temei de catre copii.
Voi supraveghea indeaproape activitatea copiilor, voi trece pe rand pe la fiecare copil si voi da explicatii suplimentare acolo unde este nevoie.
Retentia :
Voi cere copiilor sa explice tehnicile de lucru si materialele pe care le-au folosit pentru realizarea temei.
Evaluarea performantei:
O voi face prin aprecieri verbale privind modul de realizare al temei.
Vom expune lucrarile, copiii vor fi antrenati in analiza lucrarilor proprii si ale colegilor.
Vom expune lucrarile, copiii vor fi antrenati in analiza lucrarilor proprii si ale colegilor.
Incheierea activitatii:
Voi face aprecieri asupra comportamentului copiilor pe parcursul activitatii.
Copiii vor fi recompensati
PROIECT DE ACTIVITATE
Copiii vor fi recompensati
PROIECT DE ACTIVITATE
Grupa
mijlocie
Activitatea:
.,Matematica"
Tema:
„Spune unde crezi ca sunt mai multe mai putine lalele"
Forma
de realizare: Activitate cu material individual
Scop:
- Denumirea corecta a grupelor de flori si compararea lor pe baza perceptiei globale utilizand termenii « mai multe » si « mai putine »
- Dezvoltarea spiritului de observatie, stimularea vorbirii, dezvoltarea operatiilor gandirii (analiza, sinteza, comparatia), formarea la copii a deprinderii de a asculta raspunsurile colegilor si de a corecta daca este cazul
Sarcina
didactica:
-
sesizarea diferentelor cantitative dintre elementele grupelor prin
aprecierea globala a cantitatii
Obiective
operationale:
-
să constituie grupe de flori dupa criteriile culoare si marime ;
-
să sesizeze diferntele cantitative dintre doua grupe prin apreciere
globala dar si prin punere in corespondenta ;
-
să
foloseasca corect expresiile mai multe mai putine flori ;
-
să
aseze in diagrama respectand culoarea materialului individual;
-
să analizeze
raportul cantitativ dintre elementele celor doua diagrame
-
să
rezolve corect fisa;
-
să foloseasca un limbaj matematic adecvat;
Strategii
didactice:
a)
Forme de organizare : frontal si individual ;
b)
Metode: conversaţia, explicaţia, demonstraţia, exerciţiul,
problematizarea;
c)
Mijloace de învăţământ: lalele mari rosii si galbene, lalele
mici rosi si galbene, fise de lucru, flanelograf ;
Durata
20-25 min.
Demers didactic
Etape
|
Activitatea
educatoarei
|
Activitatea
copiilor
|
1.
Organizarea grupei
|
Aerisirea
salii
Aranjarea
mobilierului i
Distribuirea
materialului
|
Intrarea
organizata in grupa
|
2.
Introducerea in activitate / Captarea atentiei
|
In
ce anotimp suntem noi ?
Ce
flori de primavera cunoasteti voi ?
Descopar
sub forma de surpriza falnelograful unde sunt amestecate lalelele.
Ce
formeaza ele la un loc ?
|
Primavara
Lalele
O
grupa de lalele
|
3.
Anuntarea temei
|
Azi
ne vom juca in gradina de lalele jocul : Unde crezi ca sunt
mai multe saut mai putine lalele
|
|
4.
Reacualizarea cunostintelor
|
Ce
fel de lalele am eu in gradina ?
Mie
nu-mi place gradina doarece lalele sunt amestecate si vreau sa le
aranjam pe straturi dupa culoarea lor.
Aplauze !
Unde
credeti voi ca sunt mai multe lalele ?
Unde
credeti voi ca sunt mai putine lalele ?
|
Lalele
mari si mici rosii si galbene
Un
copil aranjaza lalele rosii pe stratul lor, iar altul pe cele
galbene pe stratul lor.
Pe
stratul lalelelor rosii.
Pe
stratul lalelelor galbene.
|
5.
Dirijarea invatarii
|
Acum
ne vom juca numai cu lalele rosii, pe care voi trebuie sa le
grupati pe doua straturi dupa marime.
Aplauze !
Unde
credeti ca sunt mai multe lalele ?
Sa
vedem daca ati raspuns corect. Langa fiecare lalea mica punem o
lalea mare.
Se
procedeaza la fel si cu lalele galbene.
Joc
de atentie :
Copii
puneti mainele pe ochi !
In
acest timp eu iau cateva lalele de pe flanelograf.
Unde
credeti ca sunt mai multe ?
Punem
din nou in corespondenta.
|
Un
copil vine si aranjaza lalele mici pe un strat, iar altul pe cele
mari pe alt strat.
Pe
stratul lalelelor mici
In
grupa laleleor mici sunt lalele cu una pentru ca langa ea nu mai
este nici o lalea mare.
Mai
multe sunt in grupa lalelelor mari.
|
6.
Obtinerea performantei
|
Acum
ca avem o gradina cu lalele cu straturi frumoase, sa vedem ce
aveti voi in cosulete ?
In
casuta rosie aranjati lalele rosii, iar in cea galbena lalele
galbene.
Puneti
langa fiecare lalea rosie cate una galbena.
Unde
sunt mai multe lalele ?
De
ce ?
Puneti
lalele galbene in casulet.
Ce
grupa de flori a ramas in casuta ?
Grupati
lalele rosii in asa fel incat in casuta rosie sa fie mai multe iar
in ce galbena mai putine.
Ce
ati format ?
Unde
sunt mai putine lalele.
Puneti
lalelele in cos .
|
Lalele
rosii si galbene.
Fise
cu casute (diagrame).
In
grupa lalelelor rosii .
Pentru
ca avem doua lalele rosii care nu au langa ele lalele galbene.
Lalele
rosii.
Doua
grupe de lalel rosii .
In
casuta galbena sunt mai putine.
|
7.
Realizare feed-backului
|
Ce
v-am adus aici ?
Ce
aveti pe fise ?
Ce
fel de lalele ?
Voi
trebuie sa incercuiti grupa lalelelor ca sunt mai putine .
Care
grupa are mai putine lalele ?
|
Fise
.
Lalele
.
Mari
si mici .
« Lucreaza »
Grupa
lalelelor mari .
|
8.
Aprecieri generale si individuale
|
Voi
face aprecieri asupra felului in care s-a desfasurat activitatea
|
PROIECT DE ACTIVITATE
Grupa:mijlocie
Educatoare:Florea Georgeta
Categoria de activitate:Activitate practica
Domeniul exeriential:Domeniul Om si Societate
Mijloc de realizare:Indoire
Tema:Avionul
Scopul:sa execute tehnica de lucru necesara prelucrarii hartiei,in scopul realizarii unui produs simplu
Obiective:- sa-si formeze deprinderi de indoire pentru realizarea temei propue;
-sa respecte etapele de indoire;
-sa se autoevalueze dupa modelul propus de educatoare.
Strategii didactice:
Metode si procedee:explicatia,demonstratia,exercitiul
Mijloace didactice:hartie colorata,avionul model
Durata:20-25 minute
Demers didactic
Continutul activitatii
|
Activitatea educatoarei
|
Metode si procedee
|
Material didactic
|
Moment organizatoric |
-aerisirea salii de grupa; -asezarea mobilierului in forma de careu; -pregatirea materialului didactic -introduerea copiilor in sala de grupa |
||
Captarea atentiei |
-se realizeaza prin prezentarea materialului didactic |
-conversatia |
-coli colorate |
Anuntarea temei si a obiectivelor |
-astazi la activitatea noastra vom realiza cu ajutorul colilor colorate avioane |
||
Explicarea modului de lucru |
-se explica copiilor etapele pe care trebuie sa le parcurga pentru realizarea avionului. -mai intai indoim cele doua colturi de hartie din partea de sus,apoi intoarcem foaia de hartie pe partea cealalta si o indoim pe verticala la mijloc. -ultima etapa este realizarea aripilor prin indoirea marginilor. |
-explicatia |
-coli colorate |
Dirijarea invatarii |
-incepem cu prima etapa:indoirea colturilor de sus ale hartiei. -a doua etapa,intoarcerea hartiei pe partea cealanta si indoirea -a treia etapa indoirea marginilor pentru realizarea marginilor -se ajuta copiii cand au nevoie -se supravegheaza cu atentie |
-exercitiul |
-observarea sistematica - evaluarea frontala -respectarea etapelor de lucru |
Fixarea temei |
-ce am realizat astazi din hartie? |
-raspunsul corect |
|
Incheierea activitatii |
-copiii se autoevalueaza in raport cu avionul model dar si raportandu-se la lucrarile colegilor -se fac aprecieri verbale,generale si individuale asupra modului de lucru. -se realizeaza o expozitie cu lucrarile copiilor. |
-conversatia |
-autoevaluarea |
PROIECT DE ACTIVITATE
Educatoare:Florea Georgeta
Grupa:Mijlocie
Obiectul:Educarea Limbajului
Subiectul:Dramatizare:''Scufita Rosie"
Tipul activitatii:"Consolidarea cunostintelor"
Scopuri:-contributia la dezvoltarea atentiei voluntare;
-contributia la consolidarea deprinderii de a reproduce o poveste pe
baza ilustratiilor
Obiective:-sa enumere povesti cunoscute,
-sa recunoasca imaginile ce ilustreaza povestea
-sa reproduca textul in ordinea desfasurarii evenimentelor
-sa interpreteze rolul caruia ia fost distribuit
Metode si procedee:-conversatia,explicatia,demonstratia,dramatizarea
Mijloace didactice:-doua sortulete,o scufita de culoare rosie,foarfeca,palarie,flori cosulet,recompense
Durata:15-20 minute.
DESFASURAREA ACTIVITATII
CONTINUTUL ACTIVITATII
|
OBIECTIVE
|
CONCEPEREA SI PROIECTAREA ACTIVITATII
|
EVALUAREA
|
Moment organizatoric |
-se pregatesc materialele necesare desfasurarii activitatii |
||
Captarea atentiei |
-sa recunoasca povestea |
-se poarta o discutie introductiva in legatura cu povestile pe care le cunosc. -se prezinta copiilor scufita de culoare rosie si sunt intrebati daca recunosc obiectul si carei povesti apartine |
-observatia comportamentului verbal |
Anuntarea temei |
-dupa ce am descoperit titlul povestii vom incerca sa imitam personajele ce apar pe parcursul acesteia. -la final se dramatizeaza intamplarile din poveste. |
-observatia comportamrntului copiilor |
|
Desfasurarea activitatii |
-educatoarea realizeaza pe baza imaginilor actiunile desfasurate in poveste. -apoi se va numi un copil care va relata cu ajutorul imaginilor expuse povestea"Scufita Rosie" |
-observatia comportamrntului copiilor |
|
Obtinerea performantelor |
-copiii trebuie sa enumere personajele din poveste -sa interpreteze rolul personajelor din poveste |
-se aleg 6 copii care vor interpreta personajele din poveste. -acestia vor fi costumati corespunzator -copiii selectati vor juca rolul spunand fiecare replicile potrivite -povestitorul va sta pe scaunel si va intervenii cand este cazul -scena1:-discutia purtata de Scufita Rosie si mama ei -scena2:-intalnirea scufitei cu lupul cel viclean in padure, -scena 3:-lupul ajunge la bunicuta pe care o mananca;in tot acest timp Scufita Rosie aduna floricele. -scena4:-scufita ajunge la casa bunicutei unde o asteapta lupul;Scufita Rosie ii adreseaza cateva intrebari deoarece i se pare ceva ciudat;dupa ce scufita il intreaba pe lup de ce are gura asa de mare o mamanca si pe ea -scena5:-vanatorul trece pe la casa bunicii unde il gaseste pe lup dormind;acesta il tae pe lup pe burta cu o foarfeca mare si uimit,vede ca nu a mancat-o numai pe bunicuta ci si pe Scufita;impreuna cu Scufita Rosie si bunicuta vanatorul umple burta lupului cu piete. -scena6:-lupul se trezeste ,se tareste cativa metri cativa metri si moare |
-dramatizarea intamplarilor |
Concluzii/Evaluarea |
-aprecieri verbale individuale si colective; -evaluarea copiilor care au jucat rolurile personajelor din poveste, -acordarea recompenselor |
-aprecieri verbale |
BUNA SEARA , VA ROG FRUMOS SA- MI TRIMITETI SI MIE UN PROIECT DIDACTIC-- GRUPA MIJLOCIE-- PENTRU ACTIVITate matematica cu tema :DRUMUL SURPRIZELOR: JOC DIDACTIC. TEMA PROIECTULUI: TOAMNA HARNICA SI BOGATA. VA MULTUMESC SI ASTEPT RASPUNSUL DUMNEAVOASTRA!
RăspundețiȘtergereBUNA SEARA , VA ROG FRUMOS SA- MI TRIMITETI SI MIE UN PROIECT DIDACTIC-- GRUPA MIJLOCIE-- PENTRU ACTIVITate matematica cu tema :DRUMUL SURPRIZELOR: JOC DIDACTIC. TEMA PROIECTULUI: TOAMNA HARNICA SI BOGATA. VA MULTUMESC SI ASTEPT RASPUNSUL DUMNEAVOASTRA!
RăspundețiȘtergereBuna ziua! Mă puteți ajuta și pe mine cu un proiect didactic la matematica.Tipul verificare și sistematizare,mijloc de realizare ,,cine rezolva repede și bine?(calcule matematice)
RăspundețiȘtergereBuna! Ma puteti ajuta ,va rog cu un proiect, si pe mine.Tablou de vara.Tema"Cosul cu fructe"joc didactic. Domeniul stiinte,activitate matematica. Multumesc..astept.
RăspundețiȘtergere.
Scz,am uitat sa precizez,GRUPA MARE
RăspundețiȘtergereScz,am uitat sa precizez,GRUPA MARE
RăspundețiȘtergereBuna seara!As dori si eu un proiect didactic pentr grupa mijlocie -legume de toamna.Multumesc!
RăspundețiȘtergereBună ziua! M-ati putea ajuta cu un proiect de activitate la Educarea Limbajului .... Mijloc devrealizare joc didactic si celălalt , convorbirea
RăspundețiȘtergereVă mulțumesc!
Buna seara.ma puteti ajuta cu un proiecte la grupa de cresa.
RăspundețiȘtergereBuna ziua, ma puteti ajuta cu un proiect didactic in gradinita cu tema ,,conservarea fructelor...
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereBuna ziua ma puteti ajuta cu un proiect didactic cu tema ce sunt banii grupa mica
RăspundețiȘtergereBuna seara ma puteti ajuta cu un proiect didactic Familiarizarea preşcolarilor cu măsurile nestandardizate.
RăspundețiȘtergere